Spelets regler

Introduktion

Dream Team 2017-2018 är Sportbladets managerspel för ishockeyfans, där de verkliga prestationerna från spelarna speglar deltagarnas virtuella lag.

Det är lätt att spela:

Med en budget på 50 000 000 kr. ska du köpa ett hockey-Dream Team. Spelarna du kan köpa motsvarar de spelare som du känner till från de verkliga lagen och prestationen i deras verkliga matcher skapar tillväxt för ditt lag. Du kan se vad som ges tillväxt i poängsystemet:

Se poängsystem

Under spelets gång kan du göra ändringar i ditt lag och därmed justera laguppställning baserad på spelarnas verkliga formkurvor, matchprogram och skador.

Antal spelare

I ditt lag ska du ha:
- 1 tränare
- 1 målvakt
- 2 backar
- 3 forwards

De pengar du inte spenderar på att köpa spelare/tränare, blir stående i banken, och kan användas för framtida spelarhandel.

Inga begränsningar

Du bestämmer själv hur många eller hur få SHL-klubbar som representeras i ditt lag.

Omgångar

Spelet är indelat i omgångar. En omgång börjar i det ögonblick det öppnas för spelarhandel och fortgår tills omgångens alla matcher är avklarade och spelarmarknaden till den efterföljande omgången öppnas. I detta spel utgör varje matchdag en omgång i spelet.

När omgångens första match börjar stängs all handel av spelare (inkl. kaptensbyte). Den öppnas åter när alla omgångens matcher är avverkade, uppdaterade och kontrollerade.

Omgångsstatus-indikator

Om du för muspekaren över spelets "omgångsstatus-indikator" (i övre högra hörnet) kan du se nedräkningen till när spelarhandeln åter öppnar respektive stänger.

Spelarhandel

Du har i varje omgång möjlighet att byta spelare fram till annonserad matchstart i omgångens förta match.

Byten kostar "kontrakt"

Vid spelets början får du 60 stycken kontrakt. När du använt alla kontrakt kan du inte längre byta spelare. Från och med matchdag 2, använder du ett kontrakt för varje byte du gör under spelet. Detta betyder att du har begränsat antal byten under spelets gång och noggrant måste planera när det är värt att göra ett byte. Observera att du förmodligen inte kommer att kunna motta värdeökning efter varje matchdag (det har du för få byten till). Detta är något som du taktiskt måste ta i beräkning.

Kapten

Du ska bland dina spelare utse en kapten. Kaptenen ökar och minskar i värde som vanligt men utöver det får du motsvarande värde i "kaptensbonus" (ges enbart om din kapten har stigit i värde den aktuella omgången).

Det kostar inte några "kontrakt" att byta kapten bland de spelare du har i ditt lag. Om du inte har en spelare i ditt lag som ska spela den aktuella omgången, så kostar det naturligtvis som vanligt ett "kontrakt" att byta till någon som gör det. Välj därför alltid en spelare som kommer spela den aktuella omgången och som du förväntar dig kommer göra en bra match. Valet av kapten är en del av laguppställningen och det är därför bara möjligt att byta kapten medan spelarhandeln är öppen.

Systemuppdatering

Uppdatering av omgångens matcher påbörjas senast två timmar efter omgångens sista match har avslutats.

Spelarhandeln öppnar ca. kl. 23.50 samma kväll som omgångens sista match har spelat.

När spelarna blir upplåsta efter verifiering av resultaten är det generellt de resultat som systemet har uppdaterats med som är gällande. Om ett ett resultat sedan ändras i verkligheten korrigeras spelet generellt men vi förbehåller oss rätten att värdera ändringarna enskilt. Det är enbart Swush.com som avgör om ändringar ska genomföras.

Spelslut

Dream Team 2017-2018 slutar efter att den sista matchen är färdigspelad och uppdaterad i spelet ungefär d. 10 mars, 2018.

Poängsystem

Spelare

Mål och Assist

Mål 75.000
- Avgörande mål 1 35.000
- Sudden death-mål 2 25.000
- Shootout-mål 3 25.000
- Oassisterat 4 25.000
- Underläge 50.000
Assist 50.000
Plus/Minus 5 +/- 20.000

Straffminuter 6

 
Mindre (2 min.) 5.000
Övriga (Mer än 2 min.) -5.000

Lag7

 
Vinst 25.000
Förlust -10.000

Special

 
Skott mot mål 4.000
Hattrick 50.000
Målvakt (även som spelare)
Plus/Minus 5 -
Insläpp -20.000
Räddningar 4.000
Hålld nolla (shutout) 8 100.000
Tränare

Mål

Målskillnad +/- 20.000

Lag

 
Vinst 100.000
Förlust -15.000
Kapten

Bonus

Tillväxt *1
Finans
Bankränta 9 0,1%
  1. Avgörande mål ger extra värdestigning till spelaren som gör det målet. Ett avgörande mål är ett mål som säkrar segern. T. ex. kommer ett avgörande mål i en 0-1 seger ge 35.000 extra i tillväxt då målet säkrar segern. Om det t. ex. blir reducerat till 1-3 kommer 0-2 målet räknas som ett ”segermål”. Det kan endast vara ett avgörande mål per match.
    Lägg märke till att bortsätt från plus/minus så ges målbonus endast till målgöraren.

  2. Sudden death-mål är det avgörande mål som görs under övertid (OT).

  3. Shootout-mål är ett avgörande mål gjort under straff-förlängning. Vid Shootout-mål ges endast denna bonus, och bara till spelaren som gör det slutliga avgörande målet. Målgöraren får alltså inte poäng för mål, avgörande mål, sudden death, oassisterat etc. Målet innebär dock vinst för hela laget.

  4. Bonus för oassisterat mål ges då det inte är någon medspelare som är noterad för assist.

  5. Spelarna får antingen plus eller minus om de varit på isen vid mål. Spelarna för laget som gör mål får plus, medans spelarna för laget som har släppt in ett mål får minus. Det är alltså inte alla lagets spelare som stiger/sjunker i värde, utan bara de spelare som var på isen vid tidpunkten för målet. Det ges enbart +/- när båda lagen är lika många spelare på planen och alltså inte i powerplay (om inte det är laget i numerärt underläge som gör mål). Målvakter får varken +/-.

  6. Det är skillnad mellan mindre utvisningar och övriga utvisningar. Mindre utvisningar (dvs. 2 minutersutvisningar) ger plus, medans övriga utvisningar (dvs. alla straff över 2 minuter) ger minus. Tillväxt (5.000/-5.000) ges "per minut"!

  7. En målvakt måste ha gjort minst 1 räddning, eller ett insläpp, för att få värdeförändring för lagets vinst eller förlust.

  8. Två kriterier ska uppfyllas för att en målvakt ska tilldelas en Hålld nolla (0 insläppta mål):

    1. Motståndarna får inte ha gjort mål under matchen (ordinarie speltid + eventuell övertid).

    2. Målvakten måste ha gjort minst 5 räddningar under sin tid på isen.

  9. Efter avslutad matchdag mottar du 0,1% i ränta för ditt innestående belopp hos banken. Om du t ex. har $2.340.000 i din bank, kommer du att motta 2.340 i bankränta.

Det är kontraktsfria spelarbyten innan matchstart den första omgången.