Spelets regler

Introduktion

Champions Manager 2018-2019 är ett online-managerspel där verkliga sporthändelser styr resultaten för deltagarnas virtuella lag.

Att delta är enkelt:

Med 50.000.000 kr på fickan ska du köpa ett fotbollslag. Spelarna du kan köpa är uppkallade efter de spelare du känner till från verklighetens lag och deras prestationer i de verkliga matcherna skapar tillväxt för ditt lag. Du kan kolla poängsystemet här:

Se poängsystem

Under spelet kan du använda transfermarknaden till att byta spelare i ditt lag och därmed justera laget i förhållande till form, skador, avstängningar, matchprogram och så vidare.

Det övergripande målet med spelet är att öka ditt lags värde så mycket som möjligt

Det görs främst genom att köpa spelare som ger en stor tillväxt/värdeökning, därför gäller det att köpa och sälja spelare vid rätt tidpunkt.

Spelet är indelat i omgångar

Lagets tillväxt/värdeökning i varje omgång bestäms av vilka spelare laget har i gällande omgång.

Lagpositioner och laguppställningar

Försvar, Mittfält och Anfall utgör alla en lagdel i ditt lag. När du köper spelare kan du välja mellan olika uppställningar. Lagupställningen kan alltid ändras när du köper och säljer spelare.

Pengar som du inte använder för att köpa spelare sparas i banken och kan användas till senare köp

Max. 4 spelare från samma klubb

Fram till kvartsfinalerna kan du maximalt välja 4 spelar från samma klubb. Du kan alltså själv bestämma om exempelvis alla dina angripare ska vara från samma klubb. Denna regel bortfaller när kvartsfinalerna börjar (omgång 9).

Deaktiverade spelare

Spelare från klubbar som slås ut ur Champions League blir deaktiverade. Deaktiveringen sker efter att den omgång då klubben slagits ut, är färdigspelad.

Deaktiverade spelare markeras genom att de är överkryssade med rött på laguppställningsbilden (i textvisningsläge är de överstrukna). Deaktiverade spelare kan säljas (men inte köpas) och de ändrar inte längre värde.

Truppuppdatering

Vi försöker naturligtvis att hålla spelartrupperna aktuella i spelet, men det är du som har det yttersta ansvaret för valet av varje spelare i ditt lag. Vi ger ingen kompensation på grund av eventuellt fel i trupperna.

Omgångar

Spelet är indelat i omgångar. En omgång startar när transfermarknaden öppnar och fortsätter tills det att alla matcher spelats, granskats och verifierats (grönflaggats i omgångsöversikten) och transfermarknaden öppnas igen för nästa omgång.

Handeln stänger i samband med omgångens matchstart!

Man kan handla spelare och byta kapten fram tills att den första matchen i varje omgång startar.

Varje managerlag tilldelas värdeökning för de spelare som deltagit i omgången - och underförstått för de matcher som är en del av omgången.

Omgångarna i spelet är tidsbegränsade. Det betyder att en omgång ska vara helt färdig innan en ny kan starta och matcher som ändrar speldatum kan därför flyttas från en omgång till en annan. Omgångarna i spelet kan därför vara annorlunda än verklighetens omgångar, då matcherna i verkligheten inte ändrar omgångsnummer p.g.a. matchflytt.

Omgångsfördelning

Varje klubb spelar som utgångspunkt en match per omgång. Spelare från lag som inte spelar under omgången ändrar inte värde, varken plus eller minus. Spelare från lag som spelar två matcher under omgången får värdeförändring för bägge matcherna.

Lagkapten

Du ska välja en lagkapten bland dina 11 spelare. Lagkaptenen stiger och faller i värde som alla andra spelare, men du får utöver det en speciell "lagkaptensbonus" för hans värdeökning i omgången. Du får dock inte extra minus om lagkaptenen faller i värde.

Din eventuella lagkaptensbonus visas INTE vid spelaren utan kommer direkt in i banken och visas vid "lagkaptens-bonus" på din lagsida. Det beror på att bonusen inte är en egentlig spelarvärdeökning utan en bonus speciellt till ditt lag (det är ju många som har samma spelare men inte alla har honom som lagkapten).

Transfermarknad

Du har möjlighet att byta spelare mellan varje omgång. Varje gång du byter spelare kostar det 1% av den köpta spelarens aktuella värde i transferavgift. Detta gäller dock inte innan första omgångens start, då fria byten utan transferavgift råder.

Handeln stänger det datum då den första matchen i omgången, är planerad. Vi rekommenderar att lag, spelar- och kaptenbyten är klara minst 5 minuter innan transfermarknaden stänger

Det är fria byten fram till spelstart.

Systemuppdatering

Matcherna i spelet blir uppdaterade live. Du kan därför följa med i dina spelares värdeökning medan matcherna spelas.

Live-uppdateringar är vägledande och ska verifieras (grönflaggas) innan de räknas med i spelet. Matcherna blir verifierade nästa morgon/förmiddag.

Ibland löper en omgång över flera dagar. Det öppnas för spelarhandel cirka kl 12.00 dagen efter att sista matchen i omgången är spelad.

När spelarna blir upplåsta efter validering av resultaten är det som utgångspunkt de resultat som systemet är uppdaterat med som är gällande. Om det efteråt korrigeras i verkligheten (exempelvis för vem som gjorde mål, borttagande av gula kort etc) ändras spelet i de flesta tillfällen inte, om inte ändringen görs före matchstart i den nästkommande omgången. Vi förbehåller oss dock rätten att värdera varje ändring för sig och det är endast Swush.com som bestämmer om det ska göras ändringar.

Spelslut

Champions Manager 2018-2019 slutar efter att finalen den 26:e maj 2018 (se omgångsöversikt) är färdigspelad, uppdaterad och verifierad.

Poängsystem.

Regel
Tillväxt

Mål och Assist

Mål - Anfallare 100 000
Mål - Mittfältare 125 000
Mål - Försvarare 150 000
Mål - Målvakt 250 000
Självmål -75 000
Assist 150 000
Skott på mål 210.000

Avgörande mål

Mål som leder till seger 3 30 000
Mål som leder till oavgjort 3 15 000

Special

På planen 5 7 000
Ej på planen 5 -5 000
Hållen nolla - Försvarare 6 50 000
Hållen nolla - Målvakt 6 75 000
Målvaktsräddning 7 5.000
Räddad straff 7 100 000
Missad straff 7 -30 000
Hattrick 100 000
Regel
Tillväxt

Lagprestation

Vinst 25 000
Oavgjort 5 000
Förlust -15 000
Lag gör mål 4 10 000
Motståndaren gör mål 4 -8 000

Fairplay

Gult kort -20 000
Rött kort-50 000

Straffsparksavgörande 8

Vinst 25.000

Finans

Kapten 1 × tillväxt
Bankränta 1%

1. Assist

Assist verifieras i enlighet med ESPN. Vi förbehåller oss rätten att korrigera vid obestridliga fel tilldelningar/brister.

2. Skott på mål

Poäng för skott på mål ges vid skott innanför målramen som inte resulterar i mål. Det ges ingen tillväxt för skott som går i mål. Det ges heller ingen tillväxt vid skott i stolpe/ribba, blockeringar eller skott som går utanför mål.

"Skott på mål" bestäms till 100% av vår datapartner och är inte öppen för diskussion.

3. Avgörande mål

Avgörande mål ska ses i förhållande till matchens slutresultat och ges till den målgörare som ändrar matchens resultat, från förlust till oavgjort eller från oavgjort till seger. Exempel på avgörande mål:

0-1: Matchens enda mål (innebär seger)
2-0: Matchens första mål (innebär seger)
1-3: Bortalagets andra mål (innebär seger)
2-2: Matchens sista mål (innebär oavgjort)

Det kan bara finnas ett avgörande mål per match. Avgörande mål ges inte om det aktuella målet är ett självmål.

4. Lag gör mål / motståndaren gör mål

Ges endast till de spelare som befinner sig på planen när målet görs. Spelare som inte är på planen när målet görs tilldeles inte denna värdeförändring.

5. På planen

Ges till de spelare som är med i startuppställningen eller som blir inbytta under matchen. En spelare som inte kommer på planen under matchen kommer alltid att få -5 000 oavsett hur det går för laget eftersom han inte hade någon aktiv inverkan på matchresultatet.

6. Hålld nolla

Hålld nolla ges bara om laget inte släpper in mål under hela matchen. Det är alltså inte tillräckligt att en spelare har varit på planen under den del av matchen då det inte gjordes mål på laget. För att en spelare ska få tillväxt för hållen nolla måste han vara på planen i minst 60 min. ordinarie speltid.

7. Räddad/missad straff

Räddad straff ges till spelaren som är målvakt under straffsparkssituationen (om det är en "utespelare" som står i mål får han också tillväxt för "räddad straff"). Vid straffspark blir det antingen ett mål eller räddning/miss. Tillväxt för räddning/miss ges oavsett orsaken till att det inte gjordes mål (t.ex. stolpskott, skott utanför mål, vanlig räddning o.s.v.).

8. Straffsparksavgörande

Det delas enbart ut tillväxt under ordinarie speltid eller eventuell förlängning. Det delas alltså inte ut någon tillväxt för mål mm. i ett eventuellt straffsparksavgörande. Vid ett straffavgörande är det alltså resultatet efter den förlängda speltiden som räknas i EM Manager. Det vinnande laget tilldelas sedan även "Vunnen efter straffsparksavgörande".