Spelets regler

Introduktion

Premier Manager är ett online-managerspel där verkliga sporthändelser styr resultaten för deltagarnas virtuella lag.

Att delta är enkelt:

Med 50 000 000 kr på fickan ska du köpa ett fotbollslag. Spelarna du kan köpa är uppkallade efter de spelare du känner till från de verkliga lagen och prestationen i deras verkliga matcher skapar tillväxt för ditt lag. Du kan kolla poängsystemet här:

Se poängsystem

Under spelet kan du använda transfermarknaden till att byta spelare i ditt lag och därmed anpassa laget efter form, skador, avstängningar, matchprogram och så vidare.

Vad är viktigt att veta?

Lagpositioner och laguppställningar

Försvar, Mittfält och Anfall utgör alla en lagposition i ditt lag. När du köper spelare kan du välja mellan olika uppställningar. Lagupställningen kan alltid ändras när du köper eller säljer spelare.

Pengar som du inte använder för att köpa spelare sparas i banken och kan användas till senare köp.

Max. antal spelare från samma lag

Du kan maximalt välja fyra spelare från samma klubb.

Det finns dock ett undantag. Om en spelare byter klubb i verkligheten och därför också byter klubb i spelet, är det tillåtet att ha fler än fyra spelare från samma klubb i ditt lag. Du kan behålla detta undantag så länge du inte gör förändringar i laget, t.ex. byter spelare eller laguppställning. När du gör en förändring måste systemet nämligen godkänna laget igen, och då får det inte finnas fler än fyra spelare från samma klubb.

Klubbyten och avskedanden

Om en spelare byter klubb kommer han också att göra samma byte i Premier League Manager. Om klubbytet är till en klubb utanför Premier League, blir spelaren inaktiverad.

En inaktiverad spelar markeras genom att han får ett stort rött kryss över sig. Inaktiverade spelare kan alltid säljas (men inte köpas), och deras värde ändras inte mer - varken plus eller minus.

Vi försöker naturligtvis hålla våra trupper aktuella men du har själv ansvar för vilka spelare du har i ditt lag. Det ges ingen kompensation för utebliven värdeökning p.g.a. klubbyte, avskedad spelare etc.

Omgångar

Spelet är indelat i omgångar. En omgång startar när transfermarknaden öppnar och fortsätter tills det att alla matcher spelats och transfermarknaden öppnas igen för nästa omgång.

Du kan alltid se när nästa transferfönster öppnar/stänger genom att klicka på fotbollen i övre högra hörnet.

Flyttade matcher

Varje klubb spelar generellt en gång per omgång. Det händer dock att matcher blir flyttade och då omgångarna är tidsmässigt begränsade kan det vara nödvändigt flytta matcher från en omgång till en annan. Flyttade matcher kan alltså betyda att en klubb inte spelar alls i en omgång och två gånger i en annan. I värsta fall kan en uppskjuten match utgå ur spelet.

Spelarna från de lag som inte spelar i en omgång har oförändrat värde - de får varken plus eller minus. Spelare från klubbar som spelar två gånger i en omgång får värdeökning för båda matcherna, och eventuellt lagkaptensbonus

Lagkapten

Du ska välja en lagkapten bland dina 11 spelare. Lagkaptenen stiger och faller i värde som alla andra spelare, men du får utöver det en speciell "lagkaptensbonus" för hans värdeökning i omgången. Du får dock inte extra minus om lagkaptenen faller i värde.

Din eventuella lagkaptensbonus visas INTE vid spelaren utan kommer direkt in i banken och visas vid "lagkaptens-bonus" på din lagsida. Det beror på att bonusen inte är en egentlig spelarvärdeökning utan en bonus speciellt till ditt lag (det är ju många som har samma spelare men inte alla har honom som lagkapten).

Köpa och sälja spelare på transfermarknaden

Du har möjlighet att byta spelare mellan varje omgång. Varje gång du byter spelare kostar det 1% av den köpta spelarens aktuella värde. Spelarna kostar därför lite mer än deras pris visar. Detta gäller dock inte innan första omgångens start - då råder fria byten, utan transferavgift. Du kan alltid se transferavgiftens storlek på transfermarknaden.

Det råder fria byten fram till spelstart

Handeln stänger det datum då den första matchen, i den førsta omgången, är planerad. Vi rekommenderar att lag, spelar- och kaptenbyten är klara minst 5 minuter innan transfermarknaden stänger.

Ångra byten inom samma transferfönster
Kom ihåg att om du gör flera byten under ett transferfönster får du betala transferavgift för varje byte. Ångrar du dig efter att du gjort dina byten inför kommande matcher kan du använda knappen "Ångra spelarbyten". Där kan du se alla byten du gjort i ditt lag och återställa de byten du gjort sedan transferfönstret senast öppnade. Detta återställer allt, även transferavgifter och de spelare du eventuellt ville behålla i laget och du får göra om bytet från scratch. Historik och återställnings-knappen går enbart att använda när transferfönstret är öppet.

Systemuppdatering

Matcherna i spelet blir uppdaterade live. Du kan därför följa med i dina spelares värdeökning medan matcherna spelas.

Live-uppdateringar är vägledande och ska verifieras (grönflaggas) innan de räknas med i spelet. Matcherna blir verifierade nästkommande morgon/förmiddag.

Ibland går en omgång över flera dagar. Transfermarknaden öppnar ca. kl 12.00 dagen efter den sista matchen i omgången är spelad.

När spelarna blir upplåsta efter validering av resultaten är det generellt de resultat som systemet är uppdaterat med som gäller. Om det efteråt korrigeras i verkligheten (till exempel vem som gjorde mål, borttagna gula kort etc.), ändras spelet i de flesta tillfällen så det passar med detta men vi förbehåller oss rätten att värdera varje ändring för sig och det är endast Swush.com som bestämmer om det ska göras ändringar.

Spelslut

Sportbladets – Premier League Manager avslutas efter sista omgången (se omgångsöversikt) är färdigspelad och sista matchen uppdaterad och verifierad.

Pointsystem

Regel
Tillväxt

Mål och Assist

Mål - Anfallare 100 000
Mål - Mittfältare 125 000
Mål - Försvarare 150 000
Mål - Målvakt 250 000
Självmål -75 000
Assist 150 000
Skott på mål 210.000

Avgörande mål

Mål som leder till seger 3 30 000
Mål som leder till oavgjort 3 15 000

Special

På planen 5 7 000
Ej på planen 5 -5 000
Hållen nolla - Försvarare 6 50 000
Hållen nolla - Målvakt 6 75 000
Målvaktsräddning 75.000
Räddad straff 8 100 000
Missad straff 8 -30 000
Hattrick 100 000
Regel
Tillväxt

Lagprestation

Vinst 25 000
Oavgjort 5 000
Förlust -15 000
Lag gör mål 4 10 000
Motståndaren gör mål 4 -8 000
Vinst på bortaplan 10 000
Förlust på hemmaplan -10 000

Fairplay

Gult kort -20 000
Rött kort -50 000

Finans

Kaptensbonus 1 × tillväxt
Bankränta 1 %

1. Assist

Assist tilldelas i enlighet med officiella matchdata.

2. Skott på mål

Poäng för skott på mål ges vid skott innanför målramen som inte resulterar i mål. Det ges ingen tillväxt för skott som går i mål. Det ges heller ingen tillväxt vid skott i stolpe/ribba, blockeringar eller skott som går utanför mål.

"Skott på mål" bestäms till 100% av vår datapartner och är inte öppen för diskussion.

3. Avgörande mål

Avgörande mål ska ses i förhållande till matchens slutresultat och ges till den målgörare som ändrar matchens resultat, från förlust till oavgjort eller från oavgjort till seger. Exempel på avgörande mål:

0-1: Matchens enda mål (innebär seger)
2-0: Matchens första mål (innebär seger)
1-3: Bortalagets andra mål (innebär seger)
2-2: Matchens sista mål (innebär oavgjort)

Det kan bara finnas ett avgörande mål per match. Avgörande mål ges inte om det aktuella målet är ett självmål.

4. Lag gör mål / motståndaren gör mål

Ges endast till de spelare som befinner sig på planen när målet görs. Spelare som inte är på planen när målet görs tilldeles inte denna värdeförändring.

5. På planen

Ges till de spelare som är med i startuppställningen eller som blir inbytta under matchen. En spelare som inte kommer på planen under matchen kommer alltid att få -5 000 oavsett hur det går för laget eftersom han inte hade någon aktiv inverkan på matchresultatet.

6. Hållen nolla

Hållen nolla ges bara om laget inte släpper in mål under hela matchen. Det är alltså inte tillräckligt att en spelare har varit på planen under den del av matchen då det inte gjordes mål på laget. För att en spelare ska få tillväxt för hållen nolla måste han vara på planen i minst 60 min. ordinarie speltid.

7. Målvaktsräddning

Poäng för målvaktsräddning ges vid skott innanför målramen som målvakten räddar.

"Målvaktsräddning" bestäms till 100% av vår datapartner och är inte öppen för diskussion.

8. Räddad/missad straff

Räddad straff ges till spelaren som är målvakt under straffsparkssituationen (om det är en "utespelare" som står i mål får han också tillväxt för "räddad straff"). Vid straffspark blir det antingen ett mål eller räddning/miss. Tillväxt för räddning/miss ges oavsett orsaken till att det inte gjordes mål (t.ex. stolpskott, skott utanför mål, vanlig räddning o.s.v.).