Forum

Jag funderar, som många andra, på hur logiken ser ut bakom att spelare som har åkt ur turneringen inte ger minus att ha kvar i laget?

I en av de ligorna jag deltar i leder just nu ett lag som har sex(!) inaktiva spelare. Personen bakom laget slutade spela för ett tag sedan och har inte gjort några byten på minst två omgångar, men tack vare att laget har Kane som lagkapten, som gjorde två mål, gick laget +1.1 miljon och plockade 10 547(!) placeringar på den globala listan...

Och nu kommer någon säga: "Ja, men gör inte dåliga byten då"... ABSOLUT, men jag tycker ändå att man ska förlora mer (eller åtminstone något) på att sluta spela och ha ett lag med spelare som åkt ut än om man gör ett aktivt byte och tar in en spelare som startar och kanske spelar oavgjort.. Just nu går du mycket mer minus på att vara aktiv och göra ett "dåligt" eller "halvbra" byte än att vara inaktiv och behålla en spelare som åkte ur turneringen för flera omgångar sedan. Hur kan det vara så?

Förslag: Inför en regel som ger inaktiva spelare minus varje omgång. Kanske -50.000 för "Spelare har åkt ur ligan". Eller kanske ännu bättre, tillåt ett lag att ha 2-3 inaktiva spelare (man kan ändå behöva det när finalen närmar sig). Har man fler inaktiva spelare än så när omgången börjar markeras laget som "inaktivt" och stryks ur tävlingen.


Om någon leder en privat liga pga Kane som kapten och 690k säger väl det ärligt talat mest om själva ligan. Särskilt om personen inte gjort några byten på åtminstone två omgångar.

Jag tycker det är bra att icke-aktiva spelare behåller sitt värde. Jag har själv sålt mina utslagna spelare. Men ser inget problem att det finns som alternativ att ha kvar dem. Det är ändå alltid mer värt att pricka in ett bra byte.

Jag tror att du behöver läsa mitt andra stycke igen. Diskussionen handlar inte om hur bra eller dålig man är på spelet. Diskussionen handlar om att spelet kan straffa en aktiv spelare som gör byten mer än en inaktiv spelare som har lämnat spelet helt, vilket jag inte förstår logiken bakom. Jag köper ditt argument helt och hållet, men du missar poängen lite.

Här är ett väldigt bra exempel från den senaste omgången. Lag 1 är inaktivt och råkade ha rätt kapten i rätt omgång. Lag 2 gjorde bra byten och tog in spelare som alla utom en drog in pengar till laget, men blev straffad mer av sina byten än vad coachen för lag 1 blev straffad för sin inaktivitet.
LAG 1
Gianluigi Donnarumma 54 00
Owen Wijndal -
Marcus Danielson -
Philipp Lienhart -
Mason Mount 122 000
Paul Pogba -
Nicolo Barella 219 000
Emil Forsberg -
Harry Kane 345 000 (Kapten)
Ciro Immobile 44 000
Burak Yilmaz -

Transfer: 0kr
Total ökning 1 131 600

LAG 2
Gianluigi Donnarumma 54 000
Kieran Trippier 32 000
Kyle Walker 122 000
Luke Shaw 222 000
Marcus Danielson -
Kalvin Phillips 72 000
Manuel Locatelli -5 000
Marco Verratti 74 000
Nicolo Barella 219 000
Lorenzo Insigne 217 000
Ciro Immobile 44 000 (Kapten)

Transfer: -258 590kr
Total ökning: 872 468

Jag tycker i alla fall att spelet borde betrakta lag 2 som ett bättre lag i den här omgången och belöna det mer än lag 1. Men det är min högst personliga åsikt. =)

(Inget av lagen är mitt egna lag, jag är väldigt objektiv i den här rundan) :D