Hjälp

FAQ

Gameplay

Assist stämmer inte

Om en assist är felaktig/saknas, ber vi er ha lite tålamod. Det första ni kan göra är att vänta tills omgången är slutspelad och alla matcher verifierade (den har en grön flagga efter sig i listan).

Vi uppdaterar och verifierar resultaten manuellt efter varje spelad match, och ibland går det lite för snabbt, eller bli eventuellt fel. Naturligtvis rättar vi till det så snart vi upptäcker det. Ni får gärna hjälpa oss att påpeka eventuella misstag, men kom ihåg att det till i slutändan är vi som har det avgörande beslutet kring assists, och att de inte nödvändigtvis behöver följa det officiella resultatet.

Tack för ert tålamod och visad förståelse!


Hur tilldelas mål och assists?

Mål och assists tilldelas i mesta möjliga mån efter officiella matchdata. Detta gäller t.ex. för Allsvenskan, Premier League, Champions League och Elitserien. Kom ihåg att matchen måste vara grönflaggad i omgångslistan, för att du ska veta att den är korrekt uppdaterad i vårt system, och alla poäng stämmer.

I händelse av att officiella matchdata inte står att finna, se nedan:

Vi gör stor skillnad mellan officiella data - matchfakta - där det inte går att ifrågasätta resultatet, och assists som ges helt subjektivt och därför kan vara föremål för diskussion.

Matchfakta såsom mål och gula/röda kort ges officiellt, och dem rättar vi oss efter! Vi utser inte på egen hand målgörare, oavsett hur mycket vi (eller andra) anser att domaren har fel. Likaså ger vi heller inte alternativa gula och röda kort i situationer då slow motion-bilder visar att domaren tog fel. En officiellt antagen ändring t.ex. ändring av målgörare, ändrar vi som regel också i spelet men om en sådan ändring sker efter att spelet avslutats avgör vi om ändring skall ske i spelet på fallbasis.

Assists ges alltid i förhållande till vem som är den offciella målgöraren (jämför matchfakta) och efter det till den för tillfället gällande definitionen av det pågående spelet. Många är lätta att ge - eller utdela - och några är mer svåra.

Regler som dessa kan medföra några ologiska konsekvenser. T.ex. bortfaller assisten på en vacker, lång bolleverans om bollen snuddar en motspelare, medan det kan ges assist till en spelare som stoppar bollen mitt på planen och överlämnar den till en medspelare som springer iväg med den och gör mål. I värsta fall kan vi även tvingas kreditera en felaktig målgörare även om det är tydligt att målet görs av en annan spelare. Det kan tyvärr inte göras på något annat sätt. Vi hoppas i gengäld att riktlinjerna är någorlunda klara.


Hur bytar jag spelare?

  1. Klicka på knappen "Byta spelare" på din lagsida
  2. Klicka på de röda pilarna för att ta bort spelare - då de gröna pilarna för att lägga till spelare
  3. Klicka på knappen "Fortsätt" när du är klar och sedan bekräftar du


Hur uppdateras en direktsänd match?

Uppdatering av en direktsänd match sker i flera steg:

1. Live-uppdatering från dataleverantör inkl. assists. Möjlighet för leverantörs-korrigeringar.
2. Eventuell justering - t.ex. tillförsel av nya spelare.
3. Efterkontroll: Jämförelse av våra matchdata med matchreferat från andra media. Vid olikheter undersöks saken ytterligare. Målen ses igenom för att kolla att assists getts enligt vår definition.

När en match markeras som "efterkontrollerad" (grön flagga i omgångsöversikten), är den alltså grundligt genomgången. Målen är t.ex. noga granskade för att få en rättvis bedömning av assists.

Tyvärr kan vi dock inte garantera att inga felaktigheter förekommer. Om du inte håller med om det uppdaterade resultatet efter att matchen flaggats som efterkontrollerad är du självklart välkommen att kontakta oss. Detta gör du enklast genom vårt supportformulär.


Generellt

Jag kan inte hitta svar på hjälpforumet

Vi beklagar att du har en fråga som vi inte lyckats besvara här. Använd vårt kontaktforumlär, så ska vi försöka besvara din fråga så fort som möjligt.


Vad är det för skillnad mellan grupper och ligor?

Gruppen innehåller community-delen - t.ex. forum och möjligheten att hålla omröstningar - medans ligorna är där man tävlar mot varandra med sina lag.

Fördelen med uppdelningen i grupper och ligor är att ett forum kan fortsätta att användas från spel till spel av gruppen. Det gör det dessutom lättare att bjuda in sina vänner till nya ligor. Grupperna ligger "utanför" spelen och är inte knuta till en särskild turnering. Ligorna - som nu primärt består av en highscorelista - existerar dock "inne" i spelen. Simpelt uttryckt; gruppen är för användare, ligorna är för lag. En liga är ett underelement av en grupp. Man kan alltså vara medlem i en grupp utan att vara medlem i en av gruppens ligor. Man kan däremot inte vara medlem av en liga utan att vara medlem av den grupp som ligan är skapad under. När man anmälar sig till en liga, blir man automatiskt medlem av gruppen som "äger" den. Finns det ett lösenord till gruppen, får gruppens ligor automatiskt samma lösenord. Lösenordet hittas på "gruppnivå", och kan ändras av gruppens administrator. När man är den första medlemmen av en grupp, har man fri tillgång till de ligor som upprättas inom gruppen (man behöver inte använda lösenordet).

Ligor kan skapas från gruppsidan eller via fliken "Ligor" i det aktiva spelet. När en liga upprättas, måste det anges vilken grupp den tillhör. En grupp kan alltså upprätta flera olika ligor. Man kan tänka sig en grupp med olika ligor som t.ex. "Bara på skoj", "Spelarbyte förbjudet", "Förloraren bjuder på...." o.s.v. Medlemmarna i gruppen kan anmäla sig till den eller de ligor som väcker intresse. Man kan vara hur många lag som helst i en liga, och en liga kan skapas när som helst under pågående spel.


Hur raderar jag en grupp?

Det är bara gruppens administrator som kan radera den. För att radera en grupp väljer du först den grupp du vill radera från Grupp-meny högst upp på sidan. Klicka sedan på fliken "Medlemskap". Klicka på knappen "Radera gruppen". Observera att när du raderar en grupp försvinner också gruppens eventuella foruminlägg, medlemslista och ligor.


Jag har vunnit ett pris, ska jag göra något för att få det?

Först och främst - Grattis!

Efter en avslutat tävling meddelar vi Aftonbladet vilka alla vinnare är. Vi vill därför att du som vunnit kontrollerar att dina namn- och adress-uppgifter är uppdaterade och giltiga. De uppgifter som gäller, och därmed de som du ska kontrollera, är uppgifterna för ditt Aftonbladetkonto.

Aftonbladet sänder dig ditt pris inom ca. 14 dagar. Har du inte mottagit ditt pris efter 14 dagar, är du välkommen att kontakta Aftonbladet. Adress: kundcenter.plus@aftonbladet.se
Kom ihåg att uppge lagnamn, den e-postadress ditt konto är upprättat under, och spelets namn i ditt meddelande.


Kan man ha flera lag på samma konto?

Ja, det går att registera så många lag man vill, varje lag kostar 69 kr. Det kan vara bra om man t.ex. vill spela en liga med "ingen transfer" vid sidan om sitt vanliga lag, och förstås om man vill ha både ett hockey och ett fotbollslag, eller bara tycker om att variera sig.


Min kaptensbonus stämmer inte. Vad är fel?

Spelare från lag som inte spelar under omgången ändrar inte värde, varken plus eller minus. Spelare från lag som spelar två matcher under omgången får värdeförändring och lagkaptensbonus för bägge matcherna."


Omgångsstatus-indikator, nedräkning till handel stängs/öppnar är felaktig?

Även då vi gör allt vi kan för att se till att korrekt tid visas, kan vi inte till 100% garantera att tiden din dator eller andra klockor visar stämmer överens med systemets tid. Därför är det alltid en god idé att se till att spelarhandel och justering av laget utförs i god tid, ca 1 eller 2 timmar före att spelet låses/stängd ned.

Tiden på våra servrar är synkroniserad med time-a.nist.gov (129.6.15.28) NIST, Gaithersburg, Maryland NIST Internet Time Servers.

Vi rekommenderar att du avslutar dina affärer i relativt god tid, t. ex. 1-2 timmar före deadline, för att undvika problem, och att du dessutom kontrollerar att klockan på din dator visar rätt tid.


Kan inte se lag i ligan!

Om du gick med i ligan efter att omgången startat, kommer laget att vara effektiv medlem av ligan och synas i den från och med NÄSTA omgång. Tillväxt för lag som inte var anmälda till ligan före matchstart i aktuell omgång, visas inte i ligan efter omgångens avslut. Lagen har så att säga inte varit aktivt med i ligan denna omgång. Lagen har dock mottagit tillväxt på vanligt sätt. Deras korrekta ställning och placering kommer därför först att kunna ses när ligahighscore för den efterkommande omgången uppdaterats. Likaså kommer lag som avanmäls från ligan efter omgångsstart, att synas på highscorelistan för den omgången. Det är alltså när ett lag anmäls/avanmäls till ligan som avgör hur highscorelistan ser ut. Lag som är med i ligan vid matchstart kommer med i highscore för matchens omgång.


Vissa spel kräver Plus Premium?

Vissa spel är en del av Plus Premiumerbjudandet, som artiklar, tidningen digitalt, magasinen digitalt och sportbiblar digitalt.

Dvs. att man måste ha Aftonbladet Plus Premium for att delta i spel som är märkta "Exklusivt för Plus Premium". Om man har Aftonbladet Plus Premium kan man på andra sidan skapa det första laget i varje spel gratis.

Det är möjligt att säga upp prenumerationen efter 45 dagar efter tecknande av abonnemanget.


Varför kan jag inte se mitt lag / mina spelare?

1. Kanske att ditt lag är inte är aktiverad. Om du vil aktivera laget (från nästa omgång) måste du klicka "Aktivera lag".

2. Om ditt lag inte har aktiverats innan tidsfristen i den sista omgången, kommer laget att aktiveras med övergången till nästa omgång.


Konto

Hur ändrar jag mitt managernamn?

Det går inte att ändra managernamn, då ditt alias är det som identifierar dig på sajten. Användandet av alias finns främst för att ge dig möjligheten att vara relativt anonym.


Går det bara att betala med kreditkort, eller kan man betala även med Paypal, Internetbank eller andra sätt?

Det går i nuläget bara att betala med kreditkort, vårt utvecklingsteam jobbar på alternativa lösningar, men det är inget som kommer inom den närmaste tiden.


Hur byter jag lösenord?

Om du vet vilket ditt gamla lösenord är, kan du enkelt ändra det på på Aftonbladet.

Om du har glömt ditt lösenord kan du återställe här.


Jag har problem att betala med kort

Det går enbart att betala med kort. En del av er får ett felmeddelande när ni försöker betala med kort "köp kan ej medges".

Sedan april har många svenska banker infört krav på att alla bankkort måste vara anslutna till Verified by Visa/MasterCard SecureCode eller använda e-kort för att handla på nätet. Efter införandet kommer alla e-handelstransaktioner som inte genomförs med kort anslutna till tjänsten eller e-kort att nekas.

Har du banktjänst via internet kan du använda dig av denna för att ansluta dig, annars får du kontakta ditt lokala bankkontor.

Om du inte vill vänta kan du försöka be en snäll kollega eller partner att betala med sitt kort sålänge, och ge dem pengar kontant?


Jag har fått ny e-postadress

Din e-postadress är en del av dina personliga inställningar. Du kan se (och ändra) dina personliga inställningar.

Vi uppskattar att du håller dina personliga inställningar uppdaterade.


Frågor om ditt Aftonbladet Plus Premium

Om du vil säga upp eller har frågor om ditt Aftonbladet Plus/Plus Premium medlemskap måste du kontakta Aftonbladet:

Prenumeration och betalningar - Hur säger jag upp min prenumeration på Aftonbladet Plus?
Aftonbladet support (support@aftonbladet.se).


Jag har glömt mitt lösenord!

Det gör inte något, du kan återställe lösenord här.


Jag kan inte registrera mig! Det står att jag redan har ett konto. När jag försöker få användarnamnet/lösenordet står det att jag inte har något konto? Vad gör jag?

Du har troligtvis redan att gammalt konto hos Aftonbladet, som av någon anledning inte är aktuell längre. För att få hjälp med detta ber vi dig kontakta Aftonbladet (support@aftonbladet.se). Tala om för dem vilken e-postadress eller användarnamn du en gång registrerade dig under, ditt namn, och andra uppgifter som kan hjälpa dem, så att de kan ta bort de gamla uppgifterna från sitt system.


Teknisk hjälp

Hur formatterar man text i forum?

Du har följande möjligheter att formattera dina inlägg och kommentarer på sajtens forum.

Text

**fet tekst** fet tekst
//kursiv// kursiv
--överstruken-- överstruken

Länkar

aftonbladet.se www.swush.com

[[http://aftonbladet.se|Länk till Aftonbladet]] Länk til Aftonbladet

Listor

* första
* andra
* tredje
• första
• andra
• tredje

# första
# andra
# tredje
1. första
2. andra
3. tredje


Vilka tekniska krav har webbsajten?

Browser
Vi rekommenderar att du använder den nyaste versionen av din favoritbrowser, t.ex. Firefox 3.6, Microsofts Internet Explorer 8, Opera browser 10.10 eller om du är Macanvändare Safari 4.

Det kan gå att använda äldre versioner av webb-browsers, t.ex. Internet Explorer 6, men det kan medföra framför allt visuella problem att använda gamla browsers.

Flash
För att få den fetaste och bästa upplevelsen när du använder sajten rekommenderar vi att du har den senaste versionen av Adobes Flash plugin installerad. Se också Har jag den nödvändiga versionen av Flash installerad?

Javascript och Cookies
Javascript och cookies är ett måste för att sajten ska fungera. Vi använder cookies för att spara användarinformation och javascript till spelarhandel, liveuppdateringar, sortering av tabeller osv., så se till att du har dessa funktioner påslagna för din browser.


Tävlingar och gruppspel

Hur fungerar en Cup?

En cup - antingen det är som gruppspel eller som tävling - har tre faser.

  1. Anmälan (innan start)
  2. Kvalificering
  3. Utslagning

1. Anmälan
I denna fas kan deltagarna anmäla sina lag till cuppen. Om det gäller ett gruppspel, kan deltagarna också avanmäla sig igen. Är det en tävling, är det inte möjligt att avanmäla sitt lag. Det finns även några tävlingar som är obligatoriska, och som man automatiskt kommer med i när man aktiverar/betalar sitt lag.

2. Kvalificering
När anmälan stänger, dras det lott bland alla deltagande lag, för att avgöra hur matchprogrammet ska se ut för hela kvalifikationsperioden. Lagen möts alltså head-to-head om att få störst tillväxt/poäng under omgången.

När omgången är verifierad/godkänd och den gröna flaggan har hissats, utdelas 3 poäng för vinst, 1 poäng för oavgjort, och 0 poäng för förlust. Dessutom utdelas ett tie-break-värde till ett vinnande lag, motsvarande skillnaden i antal mål till det förlorande laget. Detta kan jämföras med en fotbollsmatch, där vinnaren får 3 poäng och ett målvärde. Tillväxtskillnaden spelar roll i händelse av lika poängställning mellan lag efter kvalificeringen.

På detta sätt går alla kvalificeringsomgångar till.

3. Utslagning
När samtliga kvalificeringsomgångar är över, är det naturligtvis de lag med flest poäng som går vidare till utslagsomgångarna. Om kvalificeringen inte kan anvgöras endast på poängnivå (om flera lag har samma poäng), används tie-break-värdet som nästa kriterium.

Det lottas återigen bland de kvalificerade lagen, och dessa möts igen head-to-head. Vinnaren går vidare, och förloraren blir utslagen ur cuppen. Så fortsätter det ändå tills att en segrare är korad.


Cup - om du vill veta lite mer...

Principen med cup-formatet är att man har en direkt motståndare i varje omgång, tills man antingen blir utslagen eller kan höja armarna som den slutgiltiga cupvinnaren.

En cup kan se ut på olika sätt och ha varierande antal kvalificerings- och utslagsomgångar. Det gäller dock alltid att slå sin direkta motståndare i varje enskild omgång för att därmed tjäna poäng och sekundär även tie-break-score.


Den första omgången är viktig att vinna för att skaffa poäng. Därefter kan det - i kvalificeringsomgångarna - ha betydelse hur stort man vinner över sin motståndare, då tie-break-värdet också räknas samman och fungerar som nästa kriterium i händelse av lika poäng mellan flera lag.

Man behöver lyckligtvis bara tänka på, hur man ska skapa sin bästa möjliga omgång, då stor tillväxt/många poäng, ger bäst möjlighet att vinna omgången. I cup-sammanhang är det dock alltid bäst att slå sin motståndare stort, än att bara uppnå hög tillväxt/många poäng, för om din motståndare har nästan lika många poäng som du, blir ditt tie-break-värde inte så stort.


Vad är en tävling?

När man anmäler ett lag, så tävlar man alltid mot alla andra lag på den totala, globala topplistan för det aktuella spelet.

Förutom det finns möjligheten att delta i tävlingar. Tävlingar är "spel i spelet", där man kan mötas och göra upp om ytterligare heder, ära och vissa gånger även priser.

Tävlingar finns i två olika format - antingen som cup eller som ligaspel:

Cup: I en cup möts deltagarnas lag head-to-head. Man har alltså ett direkt motståndarlag i varje omgång.
Liga: I en liga tävlar alla-mot-alla via ligans topplista.